Forum Penolong Pegawai Perubatan Sarawak
 
HomePortalGalleryFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in
Navigation
 Portal
 Forum
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
Latest topics
» Klinik warga Emas
Sun Jun 14, 2009 4:19 am by PPP BorhanDalat

» BERITA BERGAMBAR DARI KK NANGA SEMAH, DARO
Sun Jun 14, 2009 4:01 am by PPP BorhanDalat

» Elaun RM 1500, 1000, 500- APA KATA PPP SARAWAK? LAYAK ATAU TIDAK?
Wed Jun 10, 2009 9:23 pm by musrgmude

» KLINIK INTEGRASI
Wed Jun 10, 2009 5:25 pm by wreig

» Salam lelenggau
Wed Jun 10, 2009 2:51 pm by deresa_mit

» KALAU ANDA JADI KETUA PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN SARAWAK????
Wed Jun 10, 2009 1:12 pm by deresa_mit

» MASA DEPAN PPP
Tue Jun 09, 2009 12:09 pm by Ndan6192

» SELAMAT HARI GAWAI DAYAK 2009
Sat May 30, 2009 12:49 pm by cloud

» All Maybank Account Holders / Semua Pemegang Akaun Maybank
Fri May 29, 2009 9:44 pm by onesu

Affiliates










 
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search

Share | 
 

 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
aubreysherrod
Senior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 911
Age : 34
Location : Lubok Antu, Sarawak
Job/hobbies : Minum ejok/beer/langkau
Points : 316
Registration date : 2009-02-10

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Wed Apr 22, 2009 11:38 pm

ehmmmmmmmmmmmmmm.....depend dengan lokasi dan tempat klinik tersebut.....
Back to top Go down
View user profile http://genghaus.blogspot.com
PamaMeh
Newbie Forumer
avatar

Male
Number of posts : 147
Points : 3
Registration date : 2008-05-14

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Thu Apr 23, 2009 1:47 pm

sekarang ni beban tugas PPP semakin berat... untuk seorang patient at least 15 - 20 minit... kerana perlu buat saringan NCD , intervensi lagi.... tak heran la E - masa mmg tak dapat capai sasaran...
Back to top Go down
View user profile
Ghost Rider
Junior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 481
Age : 33
Location : Hueco Mundo ( Las Noches)
Job/hobbies : PPP U29
Humor : HA!HA!HA! Gelak kan dia..
Points : 18
Registration date : 2008-05-10

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Thu Apr 23, 2009 3:48 pm

e-masa-lah!!!!! atau eehhh.. masalah.. lah..
Back to top Go down
View user profile
wreig
VIP Forumer
avatar

Male
Number of posts : 1488
Age : 35
Location : SEMAH IN Da' HOUSE
Job/hobbies : Ngirup belama
Points : 96
Registration date : 2008-06-20

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Thu Apr 23, 2009 4:06 pm

emasaLAH.........................sigi amai nya

_________________
"....MaNAnG MoDeN NgemBuan SakAnG SerIBu, ManAnG MoDen PenGubat Ati RinDUUuu..''
".........RINDU NGAI BADU....MBARKAMAT............"
Back to top Go down
View user profile
aubreysherrod
Senior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 911
Age : 34
Location : Lubok Antu, Sarawak
Job/hobbies : Minum ejok/beer/langkau
Points : 316
Registration date : 2009-02-10

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Thu Apr 23, 2009 9:00 pm

e-masa memeng menyusahkan.....
Back to top Go down
View user profile http://genghaus.blogspot.com
Ghost Rider
Junior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 481
Age : 33
Location : Hueco Mundo ( Las Noches)
Job/hobbies : PPP U29
Humor : HA!HA!HA! Gelak kan dia..
Points : 18
Registration date : 2008-05-10

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Fri Apr 24, 2009 9:42 am

dont worry bala kaban.. bisi arahan baru.. bagi klinik jpl yang mempunyai kedatangan kurang dari 300 orang pesakit sehari.. jumlah emasa yang perlu dibuat adalah minimum 30 org sahaja... so anda tak perlu ambil untuk semua pesakit la.. asal dah sampai 30 just stop.. dan bagi klinik yg pesakit kurang dr 30 org sehari tu.. bagus tak yah buat la..
Back to top Go down
View user profile
anak umbong
Newbie Forumer
avatar

Male
Number of posts : 156
Age : 32
Location : KK NANGA ENSIRING,ULU JULAU
Job/hobbies : PPP U29
Points : 25
Registration date : 2009-02-20

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Sun Apr 26, 2009 7:56 pm

mcm klinik ku la ya...hehehehehe
Back to top Go down
View user profile
drhouse
Newbie Forumer
avatar

Male
Number of posts : 158
Age : 32
Location : tepi sungai byk boyak...
Job/hobbies : AMO U29/cuci klinik.. hahaha..
Points : 24
Registration date : 2008-09-16

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Mon Apr 27, 2009 1:03 pm

mun benar lah apa nak d padah ya, klinik aku tok cboh tulis jak. pt datang belasan org jak...
ada nlack and white kah????
Back to top Go down
View user profile
Ghost Rider
Junior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 481
Age : 33
Location : Hueco Mundo ( Las Noches)
Job/hobbies : PPP U29
Humor : HA!HA!HA! Gelak kan dia..
Points : 18
Registration date : 2008-05-10

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Tue Apr 28, 2009 1:05 pm

ada bro. tp mun takat pt belasan org jak kat klinik ko bagus ko tak payah gago nak buat emasa la bro..,
Back to top Go down
View user profile
anak pisang
Regular Forumer
avatar

Male
Number of posts : 341
Age : 36
Location : gunung ngeli
Points : 42
Registration date : 2008-11-08

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Tue Apr 28, 2009 5:38 pm

buat tu boleh tapi wajarkah u nak rawat URTI untuk 30min. dan kan byak pt req ubat. mcm mana, perlu 30min juga ka
Back to top Go down
View user profile
aubreysherrod
Senior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 911
Age : 34
Location : Lubok Antu, Sarawak
Job/hobbies : Minum ejok/beer/langkau
Points : 316
Registration date : 2009-02-10

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Tue Apr 28, 2009 7:46 pm

...screen pt express jak...emasa tinggalkan...
Back to top Go down
View user profile http://genghaus.blogspot.com
Jay
Moderator


Male
Number of posts : 2315
Age : 41
Location : Nuuk CAP BARUK !! - SoMeWheRe in BAU
Job/hobbies : PPP U29
Humor : make it's life easy
Points : 200
Registration date : 2008-03-31

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Tue Apr 28, 2009 8:03 pm

) 10 orang pesakit dalam didaftarkan dalam satu2 masa... Daftar dlm PER PL 102,... Beri Resit RM1/cop resit,... bagi no. giliran,... dalam tulis masa pendaftarannya masing (tak kan sama masa pendaftarannya)..ini mungkin dilakukan oleh PPk OPD masing-masing... Kita pun panggil pt pertama....masuk OPD.... oh ha..oh ha,.. selesai. Panggil lagi pt ke-2... sama jugak oh ha..oh ha... keluar...Berapa lama pesakit 1 dan 2 menunggu?.... kurang 30 minit kan... Ok.. dan seterusnya pt ke-3...masuk... ambik history.. tanya itu..tanya ini... kita suspect kes Malaria/Denggi...dan kita terus membuat pemeriksaan fizikal...BP,.. Temp,..Lung,.. Head to Toe,..dan sebagai nya.... kemudian kita pula ambil sampel darah untuk BFMP...ada batuk kita ambil pulak SAFB....lagi pun 2 benda ni kita kena ambi... untuk dapat Target.... walaupun dia kes URTI biasa.... belum lagi kalau buat pemeriksaan lain seperti UJian Gula Darah,... NCD,...dan sebagainya. Kalau kita RUJUK Kes itu ke Hospital pulak..bagaimana... .berapa lama masa yang kita ambil untuk pesakit yang ke-3 ini?...... dan berapa lama pulak pesakit yang ke-4 menunggu di luar....?????.... jika ada kecemasan,.. bleeding dan perlu T/S.. Asthma Kes bagaiman?... tentu lah kita melihat kes itu dahulu... seperti yang kita buat di A/E...Fast Lane...G1.... da sudah pasti kes biasa OPD kita tinggalkan sekejap kan???..... Persoalannya... berapa lama masa yang diambil oleh pesakit ke-4 hingga ke-10 untuk di panggil dan berjumpa dengan kita????....TETAPI situasi ni tak tiap tia hari...mungkinlah.....

2) Secara Puratanya berapa lama masa yang harus kita ambil untuk seorang pesakitjika kita buat dengan teliti????.... bermula dari pengambilan History - Pemeriksaan fizikal... pengambilan sampel,..tuils menulis lagi.. dan sudah pastinya.. health education kita(individu) atau penerangan kepada ahli keluarga yang mengiring. dan temujanji seterusnya..(pesakit dewasa berapa lama?.... pesakit kanak2 berapa lama?

5) Apa yang dapat dilakukan dalam masa 5 minit untuk kes biasa....tanya... Apa Sakit.... dan terus beri ubat?, Bagaimana dengan target kita (BFMP/SAFB dan lain-lain.)..dimanakah kualiti perkhidmatan kita...????

Kalau pesakit datang seorang-seorang dalam masa berlainan... saya rasa masa ini boleh cita capai... sebab daftar saja terus panggil masuk...situasi ini berlaku dlm semua KK kita.. termasuk di KK saya di sini....

Tetapi kalau ada...2 PPP dalam satu klinik... mungkin boleh tercapai masa ini...adak kes kecemasan seorang tengok OPD seorng tengok kes tu lah... sebab ini dijadikan sebagai kualiti perkhidmatan kita...QAP dan satu komponen penting dalam ISO... kata pihak atasan.

Seorang pesakit 10 minit (A-Z ) dalam OPD sebelum pesakit seterusya... kita kejar masa ni...tapi mungkin kita abaikan KUALITI pemeriksaan kita......cth. Tanya apa sakit terus beri ubat

Diharap kita dapat mengemukakan pendapat dan pandangan masing-masing dan bukan nya mengata-nyata antara sama lain...sebab kit PPP yang Penyayang , Perihatin dan Bertanggungjawab dan apa yang kita bincangkan disini tiadak akan mengubah apa2.

_________________
just me...
http://jamainambang.blogspot.com/
Back to top Go down
View user profile http://jamainambang.blogspot.com/
Uchu Beliau
Senior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 739
Age : 36
Location : DI MANA BUMI DI PIJAK
Job/hobbies : DRESSA KAMPUNG 81
Humor : CAKAP TAK SERUPA BIKIN
Points : 68
Registration date : 2009-01-12

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Wed Apr 29, 2009 11:32 am

agak susah wpun 2 ppp klau pts bnyk......mungkin aalat juga blh membantu
Back to top Go down
View user profile
mr. xyz



Male
Number of posts : 38
Age : 34
Location : sarawak
Job/hobbies : ppp u29
Points : 10
Registration date : 2008-02-28

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Wed Apr 29, 2009 12:15 pm

masa tu boleh ator... kadang2 memang pt terpaksa tunggu lama kadang2 sampai 1 jam... walaupun klinik saya kecik... tp time enter e-masa tu pandai2 lah ubah masa tu. kalau tak ubah orang atasan bising tengok masa menunggu terlalu lama. dah lah sebarang alasan kita nie tak di layan. kalau dah ditetapkan mesti di laksanakan lah....kalau nak suruh pt isi borang bssk lagi lah ambik masa untuk seorang pt... makin ari beban kerja bertambah tapi gaji tetap d takuk yang lama. naik sikit je stp tahun.
Back to top Go down
View user profile
apai bidah
Senior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 762
Age : 33
Location : KK BT NIAH,MIRI SWK
Job/hobbies : complete 3P
Humor : ANANG MACAM2 SIMPONG TERUS
Points : 47
Registration date : 2008-10-18

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Wed Apr 29, 2009 12:38 pm

kerja jak meh naka ulih...buat yang termampu......!!!!
Back to top Go down
View user profile http://www.goggles.com
mr. xyz



Male
Number of posts : 38
Age : 34
Location : sarawak
Job/hobbies : ppp u29
Points : 10
Registration date : 2008-02-28

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Wed Apr 29, 2009 1:14 pm

Evil or Very Mad
Back to top Go down
View user profile
Jay
Moderator


Male
Number of posts : 2315
Age : 41
Location : Nuuk CAP BARUK !! - SoMeWheRe in BAU
Job/hobbies : PPP U29
Humor : make it's life easy
Points : 200
Registration date : 2008-03-31

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Wed Apr 29, 2009 2:36 pm

buat saja setakat yg termampu...pesakit puas ati...tak ada masalah....jangan sida nya komplen....
aku sik kisah....

_________________
just me...
http://jamainambang.blogspot.com/
Back to top Go down
View user profile http://jamainambang.blogspot.com/
aubreysherrod
Senior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 911
Age : 34
Location : Lubok Antu, Sarawak
Job/hobbies : Minum ejok/beer/langkau
Points : 316
Registration date : 2009-02-10

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Wed Apr 29, 2009 6:11 pm

...30 minit boleh dicapai kalau 3 perkara ini ada;-
1)kemudahan fasiliti
2)penempatan staff
3)atitude staff
Back to top Go down
View user profile http://genghaus.blogspot.com
Uchu Beliau
Senior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 739
Age : 36
Location : DI MANA BUMI DI PIJAK
Job/hobbies : DRESSA KAMPUNG 81
Humor : CAKAP TAK SERUPA BIKIN
Points : 68
Registration date : 2009-01-12

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Thu Apr 30, 2009 3:04 am

apai bidah wrote:
kerja jak meh naka ulih...buat yang termampu......!!!!
PAMA D KABAN,JD IC BRU NGANTI MPANGUP
Back to top Go down
View user profile
Uchu Beliau
Senior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 739
Age : 36
Location : DI MANA BUMI DI PIJAK
Job/hobbies : DRESSA KAMPUNG 81
Humor : CAKAP TAK SERUPA BIKIN
Points : 68
Registration date : 2009-01-12

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Thu Apr 30, 2009 3:05 am

aubreysherrod wrote:
...30 minit boleh dicapai kalau 3 perkara ini ada;-
1)kemudahan fasiliti
2)penempatan staff
3)atitude staff
KERJASAMA PTS
KEADAAN PTS
Back to top Go down
View user profile
Ghost Rider
Junior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 481
Age : 33
Location : Hueco Mundo ( Las Noches)
Job/hobbies : PPP U29
Humor : HA!HA!HA! Gelak kan dia..
Points : 18
Registration date : 2008-05-10

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Thu Apr 30, 2009 9:14 am

buat apa yg perlu sahaja..
Back to top Go down
View user profile
Uchu Beliau
Senior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 739
Age : 36
Location : DI MANA BUMI DI PIJAK
Job/hobbies : DRESSA KAMPUNG 81
Humor : CAKAP TAK SERUPA BIKIN
Points : 68
Registration date : 2009-01-12

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Thu Apr 30, 2009 3:07 pm

betul tu
Back to top Go down
View user profile
aubreysherrod
Senior Forumer
avatar

Male
Number of posts : 911
Age : 34
Location : Lubok Antu, Sarawak
Job/hobbies : Minum ejok/beer/langkau
Points : 316
Registration date : 2009-02-10

PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   Thu Apr 30, 2009 11:07 pm

...claim banyak2....
Back to top Go down
View user profile http://genghaus.blogspot.com
Sponsored content




PostSubject: Re: 30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?   

Back to top Go down
 
30minit seorang pesakit...adakah praktikal/Boleh dicapai di KK?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Adakah perintah Sunat dalam Alquran..?
» @aajawas25 VS @emban : BOLEH Berhubungan badan dgn budak TANPA NIKAH
» adakah bid'ah hasanah?
» Karena Puasa, Seorang Pendeta Amerika Masuk Islam
» adakah dosa jariyah?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Sarawak Assistant Medical Officer Forum :: Forum Perbincangan :: Sembang-Sembang-
Jump to: